تولید کنندگان سیمان پاکستان به دلیل این که توان رقابت با صنعت تولید سیمان ایران را در جذب بازارهای های منطقه ای ندارند، هر از گاهی با طرح ادعای تکراری ورود غیرقانونی سیمان ایران به آن کشور، سعی دارند مانع از صادرات سیمان ایران به پاکستان شوند.
انجمن تولید کنندگان سیمان پاکستان اخیرا و بار دیگر از دولت این کشور خواسته است تا برای جلوگیری از ورود سیمان ارزان قیمت از ایران و ضربه خوردن به صنعت سیمان پاکستان، اقدامی جدی انجام دهد.
تولیدکنندگان سیمان پاکستان ادعا می کنند به دلیل نبود کنترل کافی در بخش گمرک مرز پاکستان، بخش عمده ای از واردات سیمان ایران به پاکستان بدون پرداخته تعرفه گمرکی و بطور غیرقانونی وارد این کشور می شود به قیمت پایین تر از سیمان تولید شده در کاخانه های سیمان پاکستان، در بازار این کشور توزیع می شود.
مسوولان صنعت سیمان ایران ادعای تولید کنندگان سیمان پاکستان را مبنی بر اینکه سیمان ایران بدون پرداخت شدن تعرفه گمرکی وارد پاکستان می شود، رد می کنند و آن را ادعای تکراری از سوی پاکستان می دانند.
با توجه به اینکه در مناطق جنوب غربی پاکستان که در نزدیک مرز ایران واقع شده است، هیچ کارخانه سیمانی وجود ندارد و نیز با توجه به هزینه بالای حمل سیمان از دیگر مناطق پاکستان به این منطقه، طبیعی است تامین سیمان مورد نیاز این منطقه از طریق کارخانه های سیمان ایران واقع در نزدیک مرز پاکستان امری منطقی و مقرون به صرفه برای طرف پاکستانی است.
براساس گزارش رسانه های پاکستان، روزانه 500 تا 600 تن سیمان ایران وارد پاکستان می شود.
قیمت تمام شده تولید سیمان در پاکستان، به دلیل بالا بودن قیمت برق و سوخت مورد نیاز کارخانه های سیمان این کشور، بالاتر از سیمان وارداتی ایران است. پاکستان از بحران کمبود برق، سوخت و انرژی به شدت رنج می برد و این بحران به یکی از اصلی ترین معضلات بخش صنایع و کارخانجات این کشور تبدیل شده است.
تا زمانی که پاکستان با مشکل تامین سوخت و انرژی مورد نیاز کارخانه های این کشور مواجه است، تولید محصولات صنعتی گوناگون در این کشور به ویژه سیمان، هزینه زیادی در بر خواهد داشت.
مشکل دیگری که صنعت سیمان پاکستان با آن مواجه شده، از دست دادن بازار صادرات سیمان به افغانستان است.
در واقع آنچه بیش از هر چیز دیگر موجب ناخرسندی تولید کنندگان سیمان در پاکستان شده است، تولید سیمان با کیفیت و با قیمت مناسب در ایران است. سیمان ایران توانسته در رقابت با صنعت سیمان پاکستان، گوی سبقت را از رقیب در جذب بازارهای منطقه به ویژه افغانستان برباید.
هم اکنون سیمان تولید ایران تامین کننده بخش اصلی نیازهای افغانستان است. با حضور فعال تولید کنندگان ایرانی در عرصه صادرات سیمان، میزان صادرات سیمان پاکستان به افغانستان کاهش یافته است.
پاکستان نیز در بخش صادرات سیمان فعال است و علاوه بر اینکه بخش از سیمان این کشور به افغانستان صادر می شود، کشورهایی نظیر عراق و برخی کشورهای آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی نیز از مشتریان سیمان پاکستان هستند که این صادرات از مسیر دریایی انجام می شود.

سیمان خرید و فروش  سیمان سبزوار