نسل فردا در این گزارش به نقل از رییس انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات تولید بتن آماده استان اصفهان نوشت: درصدد هستیم با فناوری های جدید عمر سازه های بتنی را از 20 سال به 80 سال ارتقا دهیم.
در مفهوم وسیع به هر ماده یا ترکیبی که از یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن تشکیل شده باشد، بتن گفته می شود. این ماده چسبنده عموما حاصل فعل و انفعال سیمان های هیدرولیکی و آب است.
حتی امروزه چنین تعریفی از بتن شامل طیف وسیعی از محصولات می شود. بتن ممکن است از انواع مختلف سیمان و نیز پوزولان ها، سرباره کوره ها، مواد مضاف، گوگرد، مواد افزودنی بتن، پلیمرهای بتن، الیاف بتن و غیره تهیه شود.

همچنین در نحوه ساخت آن ممکن است حرارت، بخار آب، اتوکلاو، خلا، فشارهای هیدرولیکی و متراکم کننده های مختلف استفاده شود.با توجه به گسترش و پیشرفت علم و پیدایش تکنولوژی های فراوان در قرن اخیر، شناخت بتن و خواص آن نیز توسعه قابل ملاحظه ای داشته است، به نحوی که امروزه شاهد کاربرد انواع مختلف بتن با مصالح مختلف هستیم که هر یک خواص و کاربری مخصوص به خود را داراست.
در حال حاضر انواع مختلفی از سیمان ها که شامل پوزولان ها، سولفورها، پلیمرها، الیاف های مختلف و افزودنی های متفاوتی هستند، تولید می شوند .

همچنین می توان خاطر نشان کرد که تولید انواع بتن با استفاده از حرارت، بخار، اتوکلاوم، تخلیه هوا، فشار هیدرولیکی ویبره و قالب انجام می گیرد. بتن به طور کلی محصولی است که از اختلاط آب با سیمان آبی و سنگدانه های مختلف در اثر واکنش آب با سیمان در شرایط محیطی خاصی به حاصل می شود و دارای ویژگی های خاص است.

بتن اینک با گذشت بیش از 170 سال از پیدایش سیمان پرتلند به صورت کنونی توسط یک بنّای لیدزی، دستخوش تحولات و پیشرفت های شگرفی شده است.

در دسترس بودن مصالح آن، دوام نسبتاً زیاد و نیاز به ساخت و سازهای فراوان سازه های بتنی چون ساختمان ها، سازه ها، سد ها، پل ها، تونل ها و راه ها، این ماده را بسیار پر مصرف نموده است.

اینک حدود سه تا چهار دهه است که کاربرد این ماده در شرایط خاص مورد استقبال کاربران آن قرار گرفته است.
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی مشخص شده است که صرف توجه به مقاومت به عنوان یک معیار برای طرح بتن برای محیطهای مختلف و کاربردهای مختلف نمی تواند جوابگوی مشکلاتی باشد که در درازمدت در سازه های بتنی ایجاد می گردد. چند سالی است که مسئله دوام بتن در محیط های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

مشاهده خرابی هایی با عوامل فیزیکی و شیمیایی در بتن ها در اکثر نقاط جهان و با شدتی بیشتر در کشور های در حال توسعه، افکار و اذهان را به سمت طرح بتن هایی با ویژگی خاص و با دوام لازم سوق داده است.

در این راستا در پاره ای از کشورها دستورالعمل ها و استانداردهایی نیز برای طرح بتن با عملکرد بالا تهیه شده و طراحان و مجریان در بعضی از این کشورهای پیشرفته ملزم به رعایت این دستورالعمل ها گشته اند.

** بتن پس از آب پرمصرفترین کالا است
علی حاج رسولیها رییس انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات تولید بتن آماده استان اصفهان به گزارش سیمان خبر در کنار دیگر اعضای این انجمن در میزگردی اقتصادی در حوزه صنعت بتن در پاسخ به این سوال که بتن پس از آب مهمترین کالای مصرفی محسوب می شود، گفت: صنعت بتن در جایگاهی از دنیا قرار گرفته است که پس از آب پرمصرفترین کالا محسوب می شود و اثرات آن در اقتصاد مقاومتی بر کسی پوشیده نیست.

وی به عمر انجمن تولید بتن آماده استان اصفهان اشاره کرد و گفت: هم اکنون 12 سال از عمر این انجمن می گذرد و تا کنون فعال و پایدار بوده است.

رییس انجمن تولید بتن آماده استان اصفهان همچنین تصریح کرد: اخیرا دولت آمده و سند بتن 1404 را تدوین کرده است با این حال و با توجه هایی که به این صنعت شده است بازهم از علم بتن عقب هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ کجای دنیا اقدام به خراب کردن سازه نمی کنند، بیان داشت: ممکن است نما و یا دکوراسیون داخلی ساختمان را برای نوسازی خراب کنند اما دست به اسکلت ساختمان نمی گذارند زیرا اسکلت ساختمان سرمایه محسوب می شود و در ایران است که تمام ساختمان برای نوسازی تخریب می شود.

حاج رسولیها در خصوص اینکه مبحث بتن باید علمی پیگیری شود، متذکر شد: در بیشتر دنیا در رشته های ساختمان پایان نامه بر اساس مباحث بتن پایه ریزی می شود.

وی متذکر شد: با توجه به آمار 5 هزار نفری کارکنان پایدار در این صنعت در بیشتر کارخانجات آماده سازی بتن 30 درصد از آنها را افراد تحصیلکرده تشکیل می دهد که این نشان از توقع بالای مشتری در حوزه کاری است.

** کمک های شایان اداره استاندارد اصفهان
وی در ادامه صحبت های خود به کمک های اداره استاندارد در این حوزه اشاره کرد و متذکر شد: درخصوص فعالیت اداره استاندارد در رابطه با تعیین استاندارد سازه های بتنی باید گفت که این اداره تمام تلاش خود را کرده و کارنامه مثبتی را از خود ارائه داده است.

** صنعت بتن جایگزین فولاد می شود
حاج رسولیها به صنعت فولاد در سازه های کنونی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه فولاد در ساختمان هم از نظر اقتصادی و هم از نظر حجمی فضای بیشتری را به خود اختصاص می دهد و می توان گفت که ترکیبی از فولاد و بتن در بنای ساختمان استفاده می شود، درصدد هستیم تا با اصل فشرده سازی بتن که علم نوینی است صنعت بتن را جایگزین فولاد کنیم که در حال پایه ریزی آن هستیم.

وی سند چشم انداز 1404 را مورد بحث قرار داد و گفت: در سند چشم انداز 1404 در تلاش برای جایگزین کردن بتن دربخشی از صنعت فولاد هستیم و در صورت تحقق این امر دیگر نیاز نیست که فولاد و میلگرد را در دل خاک گذاشته و در اینصورت30 درصد در فولاد صرفه جویی می شود.
این مقام مسئول به کیفیت بتن اصفهان در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه وضعیت ساخت و ساز در رکود به سر می برد اما خوشبختانه کیفیت بتن اصفهان نسبت به کشور در شرایط مساعدی به سر می برد و در نظر داریم در تمام واحدهای تولیدی فرآوری بتن ادامه پیدا کند.

** مجوزهای بی رویه بلای جان صنعت بتن
وی در ادامه بحث یادآور شد: همانطور که می دانید این صنعت به دلایل شرایطی زمانی از تولید تا مصرف که دارا است کالای صادراتی محسوب نمی شود و تنها در شعاع 50 کیلیومتری مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل نباید با دادن مجوزهای بی رویه در کار تولید خلل وارد شود. متاسفانه چندی است که با صدور جوازهای بی رویه مشکلاتی را در این صنعت ایجاد کرده اند که 7 واحد از صنایع پرسابقه را حتی به مرز تعطیلی کشانده است.
رییس انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات تولید بتن آماده استان اصفهان افزود: با صدور مجوزهای بی رویه در صنعت بتن دلالی نیز افزایش پیدا کرده است که این امر به کمیت و کیفیت محصول نهایی ضربه وارد می کند.

وی ادامه داد: در ساختمان شاید 4 درصد از سازه را بتن تشکیل می دهد و نباید به خاطر تنها 4 درصد از هزینه های پیش رو به واحدهای تولید بتن با کیفیت پایین مراجعه کرد که بعد مدتی در ساختمان مشکلات ساخت را ایجاد کند.

** نظارت در صنعت بتن به خوبی صورت نمی گیرد
حاج رسولی ها در بخش دیگر صحبت های خود به نظارت در رابطه با صنعت بتن اشاره کرد و افزود: نقش استاندارد در صنعت بتن به خوبی انجام شده است اما در زمان اجرا نظارت های لازم که باید از سوی سازمان های مرتبط از جمله سازمان نظام مهندسی صورت گیرد، انجام نمی شود و یا به صورت ضعیف است و این امر باعث شده تا فضای تولید با مشکلاتی مواجه شود.

** تحقق فرهنگ سازی درمصرف
در ادامه این گفت و گو کلانی دیگر عضو این انجمن با اشاره به اینکه برای آگاهی از صنعت بتن باید فرهنگ سازی مصرف صورت بگیرد، گفت: متاسفانه برخی از مردم از صنعت بتن آگاهی کامل ندارند و به همین علت در زمان سفارش و استفاده آن بعضا به دلال ها مراجعه کرده که در نهایت جنس نامرغوب و بی کیفیت به آنها می دهند و باید برای اینکه این مقوله به سرانجامی مطلوب برسد در حوزه بتن فرهنگ سازی و آموزش صورت بگیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: آماده هستیم تا از طریق جراید در خصوص اطلاع رسانی صنعت سیمان اقدامات لازم را صورت دهیم.

** مالیات بتن از سود بتن بالاتر است
کلانی در بخش دیگر صحبت های خود گفت: متاسفانه چندی است اداره کل امور مالیاتی اصفهان اقدام به اخذ مالیات های سنگین از مودیان این بخش می کند که بعضا از سود حاصل از درآمد فروش بتن هم بیشتر است.
وی در این خصوص ادامه داد: اگر موضوع به همین روال پیش رود رقابت ناسالمی که توسط برخی از اعضا که مجوزهای بدون کارشناسی دریافت کرده اند، ایجاد می شود.

کلانی در صحبتی مشترک با حاج رسولیها به ایجاد کارگروهی تخصصی برای اخذ مالیات از صنایع بتن اشاره کرد و متذکر شد: اگر کارگروهی متشکل از افراد ذیصلاح از جمله یکی از اعضای انجمن تولید بتن آماده برای اخذ مالیات تشکیل شود کمتر شاهد اخذ مالیاتهای بالا از سوی اداره مالیات خواهیم بود.



شرکت سیمان لار سبزوار خرید سیمان فروش سیمان خرید و فروش سیمان خرید مصالح ساختمانی فروش مصالح ساختمانی خریدو فروش مصالح سهام سیمان مجمع عمومی سیمان سبزوار آخرین قیمت سهام سیمان سبزوار معاملات سیمان و مصالح ساختمانی توزیع سیمان و گچ فروش اقساطی سیمان سبزوار کیفیت سیمان سبزوار بتن سیمان سبزوار قراضه فراوری قراضه خرید و فروش قراضه خرید و فروش سیمان سفید عاملیت توزیع سیمان سبزوار پخش سیمان در تهران و خراسان بهترین سیمان ایران صادرات سیمان سبزوار گچ رازی خرید گچ رازی فروش گچ رازی خرید و فروش گچ رازی توزیع گچ رازی عاملیت پخش گچ رازی فروش اعتباری گچ رازی  سیمان تیپ2 سیمان تیپ1 سیمان پوزولانی قیمت جدید سیمان واحد فروش و بازاریابی