یک کارشناس ارشد بازارهای مالی گفت: بسته اقتصادی دولت گام بسیار مثبتی است و پیام مثبتی دارد، اما تحرکات اقتصادی با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد و تک نرخی نشدن تورم زود است.

شاهین شایان آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به بسته اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: این‌که دولت همت کرده تا از طریق به کارگیری ابزارهایی اقتصاد را تحریک کند، گام بسیار مثبتی است و پیام مثبتی دارد.

وی افزود: دولت از زمان روی کار آمدن عزم جدی برای مهار تورم و ثبات نرخ ارز داشته و در این زمینه نیز موفق بوده است زیرا اگر این دو محور اصلی توسط دولت مهار نمی‌شد اقتصاد با بحران شدیدی روبه‌رو می شد.

کارشناس ارشد بازار‌های مالی افزود: این در حالی است که ابزار مهم و موثر برای مهار و کاهش تورم و کنترل نرخ ارز، رکود و عدم رشد اقتصادی است که طی دو سال گذشته دولت از این ابزارها به ناچار استفاده کرد و هزینه‌هایی همچون عدم رشد مناسب را پرداخت کرده و با نوعی ریاضت مالی مواجه شده است.

شایان با بیان این‌که از ابتدا قرار بود نرخ ارز کنترل شده و تورم مهار شود، گفت: با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد سیاست تحریک اقتصادی برای رشد اقتصاد زود است زیرا هنوز تورم تک ‌نرخی نشده و تاکنون کشور نتوانسته تورم تک‌رقمی را تجربه کند، به‌طوری که ایران از جمله معدود کشورهایی است که با تورم بالای 10 درصد مواجه است.

وی تصریح کرد: بنابراین به اعتقاد من اجرای بسته اقتصادی در شرایط فعلی زود است اما این‌که دولت تشخیص داده فشار عدم رشد اقتصادی خود را کاهش دهد و به تحریک اقتصاد بپردازد، گام مثبت و موثری است.

کارشناس ارشد بازار‌های مالی یادآور شد: یکی از محورهای این بسته کاهش ذخیره سپرده قانونی بانک‌هاست که با کاهش آن منابع قابل توجهی آزاد شده و در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد و بانکها با این منابع می‌توانند تسهیلات در اختیار افراد قرار دهند و نقدینگی را تقویت کنند.

شایان افزود:بنابراین منابع جدیدی که در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد به رشد اقتصادی کمک می کند ولی به شرط این‌که این منابع جدید با سبک قدیم در اختیار افراد قرار نگیرد؛ بنابراین باید این از این منابع درست استفاده شده و در اختیار بنگاه‌ها و افرادی قرار بگیرد که به تولید بپردازند و احتمال برگشت منابع بیشتری داشته باشند که این روش هم برای بانک و هم برای اقتصاد مطلوب است.

شایان خاطر نشان کرد: از سوی دیگر طلبی که دولت قرار است به بنگاه‌ها از طریق اوراق صکوک اجاره پرداخت کند باید قابل تبدیل شدن به پول نقد باشد و در بازار بورس و فرابورس مورد معامله قرار گیرد تا با این کار نقدینگی جدید ایجاد شود.

کارشناس ارشد بازار‌های مالی تاکید کرد: بنابراین تصمیمات اتخاذ شده در این بسته و محورهای آن می‌تواند اقتصاد را تحریک کرده و طرف تقاضا را بهبود ببخشد، اما باید این موارد به گونه‌ای مدیریت شود که باعث ایجاد فضای تورمی نشود و تورم را تحریک نکند.


شرکت سیمان لار سبزوار خرید سیمان فروش سیمان خرید و فروش سیمان خرید مصالح ساختمانی فروش مصالح ساختمانی خریدو فروش مصالح سهام سیمان مجمع عمومی سیمان سبزوار آخرین قیمت سهام سیمان سبزوار معاملات سیمان و مصالح ساختمانی توزیع سیمان و گچ فروش اقساطی سیمان سبزوار کیفیت سیمان سبزوار بتن سیمان سبزوار  خرید و فروش سیمان سفید عاملیت توزیع سیمان سبزوار عاملیت فروش سیمان سبزوار پخش سیمان در تهران و خراسان بهترین سیمان ایران صادرات سیمان سبزوار سیمان تیپ2 سیمان تیپ1 سیمان پوزولانی قیمت جدید سیمان واحد فروش و بازاریابی سفال تیغه دیواری تیغه کشویی بلوک سقفی کرومیت کرومیت سقفی آجرنما سیمان سفید پودرخاک سنگ گسترش سفالین سبزوار صادرات سیمان به افغانستان ترکمنستان تاجیکستان سیستم مدیریت کیفیت اتاق بازرگانی اتحادیه مصالح ساختمانی